“Bil massage”

Et praktisk eksempel på at møde børnene, der hvor de er, gennem berøring

Find “den åbne dør”
Ikke alle børn er trygge ved massage lige med det samme, men jeg vil vove at påstå, at alle børn kan lære at nyde det og få lyst til at være med. Den altafgørende pointe er, at barnet får lov til at nærme sig massagen i eget tempo, og at vi voksne er tålmodige og gør os umage med at finde den åbne dør til det enkelte barn. Måske ved at inddrage “massagebiler”, tørklæder, en yndlingsbamse, musik, sang eller noget helt andet i massagen? Blot de får lov til at blive nysgerrige og komme af sig selv.

I denne beskrivelse, der stammer fra et af mine massage-besøg i en københavnsk børnehave, er det “massagebilerne”, der viser sig at være den åbne dør til tre drenge.

Løsgående missiler
Vi har hoppet, løbet, leget og nu er det tid til “nedkøling”. Jeg lægger måtter frem. Størstedelen af børnegruppen smider sig med det samme ned på de lyserøde massagemåtter. De er helt klar, og ved godt hvad der skal ske. “Jaa, massage”, udbryder de. Vi er to voksne, der går i gang med at trykke ærteposer på deres rygge i roligt tempo. Roen sænker sig – næsten. Tre drenge gør noget helt andet. Da jeg tager måtterne frem, begynder de at løbe rundt i salen. De råber, fægter med armene og styrter rundt som løsgående missiler, og uroen spreder sig.

Indfanget af massagebilerne
Jeg mærker impuls til at løbe efter dem, men det lykkes mig i stedet at finde en grøn stofpose frem. Jeg forholder mig roligt og tager tre ”massagebiler” frem. Ud af øjenkrogen fornemmer jeg, at jeg er ved at fange deres opmærksomhed. De nærmer sig. Haps, de snupper bilerne og begynder at køre ræs med dem på gulvet.

Med legen i centrum
Jeg lægger mig ned på maven. ”Min ryg er en motorvej”, siger jeg. De kører bilerne hen over mig, og en af drengene lægger sig ved siden af mig på maven. ”Min ryg er også en motorvej” siger han. De to drenge kører bilerne hen over ham. “Nu er det en smal vej”, siger jeg. ”Vi skal passe på cyklisterne, så vi må køre langsomt og se os for”. Den er de med på og sænker tempoet.

Noget at bygge videre på
Lidt efter ligger de alle tre ned, og jeg lader bilerne rulle op og ned af ryggen på dem. På langs og på tværs. Jeg trykker til, og det stemmer tydeligvis godt for de små kroppe, der falder mere til ro i de dybe tryk. Efter et par minutter i lav arousal springer en af drengene op, han har tydeligvis fået nok. Ikke desto mindre er hans krop nu én erfaring rigere med behagelig berøring, og der er noget at bygge videre på.

Hvis du arbejder med børn og har lyst til at afprøve massage med redskaber kan du fx følge denne fremgangsmåde

1) Lad børnene vælge deres redskab
2) Undersøg redskabet og sæt ord på det I sanser (hård, blød, ”gnubret”, kold, varm, stikkende, farve, etc.)
3) Leg med redskaberne, følg børnenes spor og kreativitet
4) Læg måtter frem og inviter nogle af børnene til at lægge sig ned. De andre kan være med til at give massage, og nogle vil måske bare observere. Det er helt ok.
5)
Byt roller så alle får mulighed for både at give og modtage.
6) Dialog: Husk at spørge om lov. ”Har du lyst til at få massage?” og støt børnene i at sige ”tak for massage”.

Eksempler på massageredskaber: ærteposer, pensler, tørklæder, puder, bolde, klude, tæpper, professionelle “massagebiler” eller biler fra legekassen.

Har du spørgsmål til massage med redskaber med børn, så skriv gerne til mig på mail@hands-mh.dk

På filmen afprøver jeg en af de mere “prof.” massagebiler på min makker Dorte Viren, psykomotorisk terapeut. I fagsprog kaldet en “Massage caterpillar”. God fornøjelse!

/Mie

 

 

Nyhedsbrev

Få artikler og kursusinvitationer direkte i indbakken

Andre artikler

Gå ikke glip af kurser

Vi afholder også kurser.